Träning efter barnet fötts

Ni har skapat ett vackert, underbart, fantastiskt liv som behöver er uppmärksamhet 24 timmar om dygnet en tid framöver. Kroppen har gått igenom mycket men fått vila (om med lite sömn). När vardagen börjar normaliseras vill man komma i from igen. Kroppen behöver få röra på sig.

Det är inte lätt att få igång någon slags träningsregim medan barnet fortfarande kräver så mycket av din tid. Det är svårt att lämna huset själv, en av er behöver vara med barnet och är man ensamstående föräldrar kan man inte skaffa barnvakt en timme varannan dag.

En lösning är att träna runt barnets behov. Köp hem de nödvändigaste träningsredskapen för att kunna träna hela kroppen direkt i hemmet. Strunta i gymkortet, säg upp det ett år framöver och lägg de pengarna på några schyssta vikter, en yogamatta och ett motståndsband. Gärna ett hopprep också, för konditionens skull.

Nu kan du skaffa dig nya träningsrutiner som baseras på ditt nya liv som förälder. När barnet sover och du inte behöver, ta upp hopprepet och kör några repetitioner. Lyft vikterna för att bygga upp musklerna som kommer att behövas när du har ett liv att bära runt på i några år. Besök gymmet en sista gång och få en genomgång hur man lyfter vikter, göra ordentliga armhävningar och så vidare. Du vill inte spendera tid att lära om dig dina misstag om några månader. Passa på och skapa några minipass du kan köra medan partner badar barnet, när det inte är din att laga mat och innan sängen. Med små steg och lösningar kommer du snart vara i toppform igen.